Dr Paul Mason

Dr. Paul Mason: diabetes type 2 omkeren en waarom plantaardige oliën giftig zijn

Dr. Paul Mason is een arts in Sydney, Australië. En van artsen als hij zouden we er meer moeten hebben. Paul Mason’s helpt zijn patiënten van diabetes type 2 af. En van overgewicht, nadat ze alle gangbare methoden probeerden. Acné en fibromen verdwijnen. En dat allemaal door simpelweg de voeding van zijn patiënten aan te passen.

Dr Paul Mason legt uit hoe het kan dat mensen diabetes type 2 en overgewicht krijgen. En hoe het kan dat je dat met een dieet laag in koolhydraten kunt genezen en omkeren. Een tipje van de sluier: het heeft niks te maken heeft met calorieën, maar alles met een hormoon dat we zelf aanmaken: insuline.

In de video hieronder legt hij het allemaal in ruim een half uur uit. Superinteressant! Om het voor mezelf op een rijtje te zetten, schreef ik een samenvatting van Paul Mason’s verhaal. Dat was niet makkelijk, hij legt in een korte tijd érg veel uit. Dit is dan ook wel een droge blog geworden. Past goed bij de humor van Paul Mason 😉

Maargoed, ik vond het interessant om zijn verhaal te ontleden. En hopelijk heb je wat aan deze samenvatting. Of kijk anders vooral de minder droge video!

Koolhydraten, overgewicht en diabetes

Het antwoord op de vraag hoe het kan dat wij mensen diabetes type 2 ontwikkelen en overgewicht krijgen, zit in onze voeding.

Glucose en insuline

Het begint allemaal met glucose en insuline. Insuline is een hormoon dat onze alvleesklier aanmaakt om glucose uit onze voeding op te slaan in onze spierweefsels en lever. Op zich goed. Maar we moeten niet te veel glucose binnenkrijgen. Daar hebben we namelijk niet genoeg opslagruimte voor. En dan slaat ons lijf het op als vet.

En waar komt de meeste glucose vandaan? Een klein beetje uit vetten. Iets meer uit eiwitten. Maar verreweg het meeste uit koolhydraten. Ook uit complexe koolhydraten, zoals zoete aardappel. Dus we worden niet vet van vet. Maar wel van de koolhydraten.

Visceraal vet

Waar in ons lijf het vet wordt opgeslagen, is ook belangrijk. Visceraal vet is het vet dat in en om onze organen zit. En dat wil je niet hebben, want dit wordt sterk geassocieerd met diabetes type 2 en leverziekten. Waaronder een vette lever.

Voor elke kilo visceraal vet, wordt het risico op diabetes voor mannen verdubbeld en voor vrouwen zelfs verviervoudigd. En dat komt doordat een vervette lever bijdraagt aan insulineresistentie. En dat staat weer aan de wieg van diabetes type 2. 

Insulineresistentie

Als we insulineresistent zijn, betekent dat dat onze weefsels niet meer goed reageren op insuline. Om dat te compenseren, maakt onze alvleesklier méér insuline aan. Maar omdat ons lijf niks met de insuline kan, wordt het opgeslagen als vet. We worden dikker, ook als we weinig calorieën eten.

Met onze bloedwaarden is echter ogenschijnlijk niks mis. De bloedsuiker is nog op een gezond niveau. Totdat de alvleesklier op een gegeven moment uitgeput raakt. Dan schiet de bloedsuiker omhoog en wordt pre-diabetes geconstateerd.

En dat soms pas 20 jaar na het moment waarop iemand insulineresistentie begint te ontwikkelen. Al die jaren kun je al last hebben gehad van bijvoorbeeld overgewicht, een hoge bloeddruk, huidpigmentatie en acné.

Dat kun je voorkomen door al vroeg te laten kijken naar het niveau van insuline in je bloed, in plaats van naar bloedsuiker. Dat laatste is waar de meeste artsen naar kijken. En wat veel artsen niet weten: fibromen worden veroorzaakt door insulineresistentie. Dus als je die hebt: check je insulineniveau!

Diabetes type 2 omkeren met low carb

Het komt er dus op neer dat overgewicht en en diabetes type 2 veroorzaakt worden door te veel koolhydraten te eten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat je een low carb dieet in kunt zetten om op gewicht te komen en diabetes type 2 om te keren. 

Gelukkig is visceraal vet (dat vet wat om en in de organen zit) erg gevoelig voor een dieet laag in koolhydraten. Als je low carb gaat eten, verdwijnt het viscerale vet. Het vet verdeelt zich dan beter over het lichaam. En hoe minder visceraal vet, hoe kleiner de kans op insulineresistentie.

Hoe low is low carb?

Oh, ook handig: de definitie van low carb is voor Dr. Paul Mason maximaal 140 gram koolhydraten per dag. Daar zit je al aan met 5 plakjes brood en 100 gram spaghetti. En dan heb ik beleg, saus, groenten en snacks niet meegeteld. Want ja, ook daar zitten koolhydraten in. Los daarvan: bewerkte voeding is ook niet de meest gezonde keuze. 

Bewerkte voeding

De minst gezonde keuze, helemaal voor wie insulineresistent is, is bewerkte voeding met suiker en plantaardige oliën. Of beter: zaadoliën. 

Waarom geen suiker?

Suiker is een probleem, omdat er 50% fructose in zit. En ook een metabolisch gezond persoon slaat fructose niet op in de spieren en lever, zoals glucose. Nee, fructose gaat meteen door naar de vetcellen. Fructose is ook nog eens 2,5 keer zo zoet als glucose. En dat triggert het beloningscentrum in de hersenen extra, waardoor we er meer van willen. En dat slaan we weer op als vet… enzovoorts. 

Let ook goed op de ingrediënten als je bewerkte voeding koopt. Suiker heeft namelijk ontzettend veel verschillende namen. Zoals dextrose, rijstsiroop en agavesiroop. Je denkt misschien dat biologische agavesiroop gezonder is dan gewone suiker. Zo klinkt het wel, maar helaas… Er zit zelfs 75% fructose in. Laat je dus niet voor de gek houden met gezondheidsclaims op verpakkingen.

Waarom geen plantaardige oliën?

Plantaardige oliën oxideren ontzettend snel. Een geopende fles walnootolie bijvoorbeeld, oxideert meteen zodra je hem opent. En is binnen 8 dagen al ‘ranzig’. Merk je niks van? Nou, je lijf wel.

De geoxideerde olie wordt namelijk geabsorbeerd in je dunne darm, de giftige stofjes komen vervolgens in je lever terecht en zorgen daar voor een ontstekingsreactie. En dat draagt bij aan een vervette lever. En dus aan insulineresistentie. 

Verzadigde vetten

Veel mensen zijn bang voor verzadigde vetten, maar dat is niet nodig. Studies laten zien dat mensen die verzadigde vetten eten, langer leven. En het LDL-cholesterol gaat omhoog, maar dat is niet erg. Hoe hoger de LDL, hoe kleiner de kans dat je overlijdt. 

Really? Ik geloof Dr. Paul Mason hierin. Lees vooral ook het boek The Great Cholesterol Myth: Why Lowering Your Cholesterol Won’t Prevent Heart Disease-and the Statin-Free Plan That Will.

Conclusie van Paul Mason:

Paul Mason sluit zijn talk af met een mooie conclusie:

“Obesitas is te behandelen. Diabetes type 2 omkeren is mogelijk. Alles wat je hoeft te doen, is het beperken van je koolhydraten, vooral suiker. Vermijd plantaardige oliën en eet verzadigde vetten. Een simpel recept.

En als je een arts bent, sta alsjeblieft open voor de mogelijkheid dat wat je hebt geleerd tijdens je studie, fout kan zijn. En als je patiënten Ketogeen willen gaan eten, steun ze. Hun leven kan ervan afhangen.”

Mijn ervaring met low carb

In 2013 startte ik met het Paleo-dieet. De eerste tijd at ik weinig koolhydraten. Ik weet niet of ik insulineresistent was, maar ik had er zeker baat bij. Lees: Energieker, blijer & meer focus dankzij Paleo!

In 2019 startte ik met keto en later stapte ik over op het carnivoordieet: helemaal geen koolhydraten. En dat beviel nog beter! Lees: 30 dagen carnivoor dieet: I made it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.