Mijn vier doelen voor 2018

De jaarwisseling heeft iets magisch. De afsluiting van twaalf altijd weer veelbewogen maanden, de start van een nieuw jaar dat als een wit canvas voor je ligt en een moment van reflectie en vooruitkijken.

Een korte terugblik op 2017 en een vooruitblik op 2018. Over waarom ik meer rust in ga plannen, weer wil starten met The Miracle Morning, het GAPS-dieet weer op wil pakken en mijn dagen, weken en maanden verder vooruit wil plannen. Een tipje van de sluier: om me goed te voelen!

2017 in vogelvlucht

2017 was voor mij een hectisch jaar. Ik ben met verschillende alternatieve artsen op zoek gegaan naar een oplossing voor mijn vermoeidheid, startte met het GAPS dieet en stopte (en begon weer) met koffie.

Photo by Danielle MacInnes on Unsplash

 

Ik ontving voor het eerst in mijn leven bijstand, verhuisde van Groningen naar Assen, ging daar werken op een flexplek waar ik ook ondernemerscoaching krijg, schrijf een e-book voor mijn website Nordic Vibes en verhuisde van Assen naar Gieten.

Ik heb een heerlijke (na)zomer gehad met fijne mensen en veel etentjes en uitjes, lange boswandelingen gemaakt en korte en lange stukken gefietst in de Noordelijke natuur.

Ik heb veel gelachen en na twaalf maanden op zoek naar mijn energie heb ik een stuk ervan teruggevonden.

Van 2018 wil ik net zo’n mooi jaar maken, waarin ik mijn energie 100% terug heb en meer gefocust aan mijn gezondheid en bedrijf werk.

Een vooruitblik op 2018

Ik heb van alles bedacht wat ik in 2018 wil gaan doen. Een city trip naar Kopenhagen (eindelijk!), vééél meer content creëren voor Nordic Vibes, mezelf duidelijker profileren als tekstschrijver, toffe klussen scoren, in de winter een tijdje naar Gran Canaria, strikter het GAPS-dieet volgen, een keertje floaten, naar de sauna, mijn financiën op orde krijgen, een paar weken volledig vakantie, véél geld verdienen, een nieuwe telefoon, een huisje in Assen vinden via de woningstichting, enzovoorts.

Maar dit zijn goede voornemens en daar schiet je niks mee op: tijd om er concrete doelen van te maken!

Kopenhagen <3

Mijn doelen voor 2018

Toen ik vorig jaar een cursus van Michael Pilarczyk volgde, vulde ik het ‘levenswiel’ in. Op acht gebieden geef je je leven een cijfer. Aan de laagste cijfers ga je werken, om zo je wiel meer in balans te brengen.

De vier gebieden waaraan ik in 2018 ga werken zijn gezondheid, financiën, carrière & missie en tijd & tijdmanagement.

1. Gezondheid | 100% energie

Mijn vermoeidheid komt grotendeels door mijn slecht werkende verteringsstelsel. In 2017 was ik in behandeling bij een acupuncturist, een mesoloog, een chiropractor, slikte ik 100.000 supplementen, startte ik met het GAPS-dieet, kreeg ik een colon hydrotherapie-behandeling en een B.E.S.T.-behandeling. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2017 voel ik me stukken beter en laten de metingen bij de mesoloog en chiropractor ook verbetering zien. Maar ik ben nog lang niet op het niveau waar ik wil zijn.

Daarnaast heb ik mijn energiereserves uitgeput, doordat ik de afgelopen jaren ondanks mijn weinige energie wel veel op adrenaline en wilskracht door heb gewerkt. Bad idea!

In 2018 wil ik er daarom voor zorgen dat mijn verteringsstelsel weer voor de volledige 100% functioneert en voldoende rust nemen om mijn energiereserves op te bouwen.

Hoe ga ik dat doen?

– Voor 95% het GAPS-dieet volgen. Ik voel me stukken beter als ik het GAPS-dieet volg, maar om me er 100% aan te houden voelt voor mij te veel als druk. Ik wil graag ‘gewoon’ een wijntje kunnen drinken en koffie met bonbons bestellen bij mijn favoriete koffietentje. Dan herstel ik fysiek misschien iets langzamer, maar mentaal is het een stuk beter voor me.

Het GAPS-dieet is trouwens ook erg leuk om te doen: ik kan experimenteren met allerlei nieuwe ingrediënten en recepten!

– Twee keer per week naar de sportschool voor krachttraining. Ik heb net een half jaar Personal Body Plan achter de rug en de meeste trainingen nog niet uitgevoerd, dus dat half jaar aan trainingen kan ik mooi in 2018 alsnog gaan uitvoeren. Mijn doel: 58 kilo wegen door vet te verliezen. Dan zit ik veel lekkerder in mijn vel. En als dat lukt, gaat mijn streefgewicht omhoog, maar dan wel door het kweken van spiermassa. Hopelijk doordat ik weer kan crossfitten. Dat is momenteel geen optie, maar oh wat mis ik het!

– Bepalen hoeveel rust ik nodig heb, dat inplannen en daaromheen mijn werk en sociale activiteiten plannen.

– Op 80% van de werkdagen op tijd naar bed (uiterlijk 22u) en 7-8 uur per nacht slapen.

 

2. Financieel | mijn geldblokkade opheffen en daardoor minimaal € 2000,- netto per maand kunnen verdienen als ondernemer

Vorig jaar leerde ik door een meditatie van Christie Marie Sheldon dat ik geldblokkades heb, door overtuigingen over geld die ik als kind heb aangeleerd: er is nooit genoeg geld, rijke mensen zijn eikels en als er wel geld is, moet je het uitgeven.

Daarom ga ik op andere manieren werken aan mijn overtuigingen over geld.

Hoe ga ik dat doen?

Hoe ik dat ga doen, bepaal ik in de eerste weken van 2018. En als die blokkade weg is, creëer ik die € 2000,- per maand vanzelf 🙂

 

3. Carrière en missie | op 31 januari 2018 een heldere missie voor mezelf gecreëerd hebben

Ik wil van alles op werkgebied: mezelf duidelijker profileren als tekstschrijver en mijn site JanineSchrijft daarbij nieuw leven inblazen. Mijn website Nordic Vibes uitbouwen tot een inspirerend platform waarvan ik rond kan komen. Bloggen op deze site, om mijn gedachten op een rijtje te kunnen zetten en in de schrijfflow te blijven. Gastbloggen op andere sites. Meer doen met affiliate marketing. E-mailmarketing en Facebookmarketing bestuderen en toepassen. Meer leren over andere vormen van online marketing, zoals Google Analytics.

Photo by Nick Morrison on Unsplash

 

Dit is veel te veel natuurlijk. En niet bepaald helder. Daarom wil ik in de eerste maand van 2018 een heldere missie geformuleerd hebben, op basis waarvan ik concrete doelen kan maken van een deel van bovenstaande voornemens.

Hoe ga ik dat doen?

Het afgelopen jaar heb ik meerdere missies geformuleerd, met behulp van de cursus van Michael Pilarczyk en een training die ik volgde tijdens De Ladder Naar Succes. Deze ga ik bij elkaar zoeken en vervolgens een heldere missie van kneden. Vóór 31 januari 2018 dus. Uitdaging!

 

4. Tijd en tijdmanagement | Dagelijkse, wekelijkse en jaarlijkse reviews en previews

Op elke laatste dag van de maand wil ik minimaal vijftien dagelijkse, vier wekelijkse en één maandelijkse preview(s) en review(s) gedaan hebben. Oftewel: zo goed als elke werkdag een helder plan hebben van wat ik die dag ga doen en heb gedaan. En hetzelfde voor de week en de maand.

Daarnaast wil ik mijn Miracle Morning weer oppakken. Elke dag starten met dankbaarheid, affirmaties en visualisaties: een preview van hoe ik mijn die dag wil voelen. De dagen waarop ik dat doe, voel ik me veel beter, sterker en energieker.

Photo by Brooke Lark on Unsplash

 

Hoe ga ik dat doen?

Op elke werkdag pak ik mijn Self Journal erbij, om mijn drie belangrijkste doelen voor die dag op te schrijven en mijn dag te plannen. Dat heb ik het laatste half jaar veel gedaan en ik heb gemerkt dat het mijn productiviteit flink ten goede komt. En dat voelt ook goed!

De wekelijkse en maandelijkse preview heb ik vaker geprobeerd om te doen, maar ik krijg het niet in mijn systeem. En hoe ik dit nu wel voor elkaar ga krijgen? Ik weet het nog niet! Mocht je advies voor me hebben over hoe ik het makkelijk voor elkaar krijg om deze(p)previews wel te gaan doen, laat het weten in de comments.

Verder is de grootste uitdaging om mezelf de tijd te gunnen om de Miracle Morning daadwerkelijk te doen. Om tijd voor mezelf te nemen en niet meteen op kantoor aan de slag te gaan. Wat overigens ook heel goed voelt, maar op langere termijn heb ik toch echt meer baat bij The Miracle Morning.

Waarom wil ik deze doelen bereiken?

In vijf woorden: om me goed te voelen.

Hoe duidelijker mijn doelen zijn, hoe gemotiveerder en gedisciplineerder ik aan mijn doelen werk. En dat voelt zoveel beter dan zonder helder doel werken. Ik word blij van het werken aan een helder doel en vervolgens het resultaat van mijn werk te zien. En niet alleen ik, leerde ik tijdens het lezen van The Happiness Project: “Het is een uitdaging om iets nieuws te leren. Het levert plezier op. Als je het dan succesvol in de praktijk te brengt, merk je dat je groeit. En een besef van groei brengt geluk,” aldus auteur Gretchen Rubin.

Het ultieme doel: ons goed, gelukkig en blij voelen

Dit is natuurlijk waar wij mensen het uiteindelijk voor doen: ons goed, gelukkig en blij voelen. Daarom maken we goede voornemens. Daarom stellen we doelen. Nu is het de uitdaging om er 100% voor te gaan. Bring it on, 2018!!

Photo by NordWood Themes on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.