Paleo

De paleo manier van eten is een geweldige manier om te beginnen met een Limitless leven. Het heeft mij meer energie, meer positieve gedachten en meer focus opgeleverd. En natuurlijk kennis over de producten die ik voorheen in mijn mond stopte en over de paleo-proof ingrediënten.

De kern van Paleo is inmiddels wel algemeen bekend: pure, onbewerkte producten. Dus veel groenten (maar geen peulvruchten en aardappelen), grasgevoerd biologisch vlees, verantwoorde vis, eieren, kruiden, zaden, noten en fruit.

Starten met paleo

Hoe begin je daar nu mee als je nog een standaard westers ‘dieet’ eet, met muesli, brood, suikerrijk beleg, pasta, zuivel, aardappelen, rijst, frisdrank en hele maaltijden uit pakje?

Je kunt het geleidelijk aanpakken of rigoreus. Het ligt er helemaal aan wat bij je past. Geleidelijk is voor jou misschien te langzaam omdat je al bewust eet, rigoreus kan te snel zijn als je nog nooit echt stil hebt gestaan bij je eetpatroon en de gevolgen voor lijf en welzijn.

Realiseer je dat zo’n nieuwe manier van eten aanpassingen vraagt van je lijf en dat je de eerste dagen moe bent, hoofdpijnt hebt en misschien net als ik zelfs duizelig word en een ochtend of twee wakker wordt met rillingen.

Aanpak 1: de rigoreuze aanpak

Stal al je producten uit je keukenkastjes uit op je aanrecht of keukentafel. Bekijk per product de lijst met ingredienten. Grote kans dat er bij veel ‘suiker’ op staat. Deze gaan sowieso weg. Daarnaast is er een ernorme waslijst met ingrediënten die je moet zien te vermijden. Neem als regel: als je niet weet wat het is of het niet uit kunt spreken: weg ermee. Lees hier (link in progress) waar je op moet letten.

Voedselverspilling is natuurlijk zonde, daarom kun je de producten altijd weggeven aan iemand die ze normaal wel zelf koopt.

Maak als je al je producten uit de kastjes hebt gehaald de kastjes even schoon, zodat het echt voelt als een nieuw begin!

Aanpak 2: de geleidelijke aanpak

Zo pakte ik het ongeveer aan, maar dan een stuk minder gestructureerd 😉 Ik maakte eerst mijn niet-Paleo-producten op, en kocht vervolgens een paleo-proof vervanger. In plaats van brood, muesli of crackers (met boter en vegetarische smeerworst, hmm!!) maakte ik bananenpannenkoekjes, of sneed ik een hoop fruit in stukken. Als lunch at ik vaak iets met noten en avocado en bij het avondeten verving ik de koolhydraten als pasta, aardappelen en rijst voor een extra portie groenten

Als ik het opnieuw kon doen, had ik het gestructureerden aangepakt en 3 weken de tijd genomen:

Week 1: Vervang gedurende deze week je standaardontbijt voor een paleo-ontbijt, zoals eieren met spek. Het is even wennen om daarmee te ontbijten én om ’s ochtends tijd vrij te maken voor het ontbijt, maar je maakt dan wel gelijk een stap die je veel meer energie geeft aan het begin van de dag, dan je krijgt van brood of muesli

Week 2: Vervang deze week je avondmaaltijd voor een paleo-variant. Je hoeft heus niet meteen een moeilijk gerecht te maken, groenten uit de wok of de over met een stukje vlees of vis is al een goed begin. Heb je écht nog het gevoel dat je iets mist, maak er dan een kleine gepofte zoete aardappel of bataat bij (daar zit minder zetmeel in dan ine en gewone aardappel)

Week 3: Vervang je lunch deze week voor een salade, of een restje van de avond ervoor. Lunch meenemen naar je werk is vaak een obstakel, maar hier moet je even overheen. Tegenover mij hoef je geen smoesje te verzinnen, dit doe je voor jezelf! Een salade is echt zo gemaakt de avond van tevoren of ’s ochtends.

Planning

Eten volgens de paleo-lifestyle vergt wel een goede planning qua eten voorbereiden en boodschappen doen. Ik plan meestal mijn maaltijden een paar dagen vantevoren in, haal de nodige boodschappen en maak een avond voordat ik weer boodschappen moet doen een nieuwe lijst. Wekelijkse boodschappen op zaterdag heb ik ook een tijd gedaan, maar vaak schopte iets mijn planning in de war, waardoor producten soms bedorven. Zonde! (ook voor het geld.)

 

Afrekenen met vooroordelen

Als je begint met de paleo-lifestyle, krijg je ongetwijfeld te maken met ontzettend veel vooroordelen. In 2013 had ik daar nog niet zo’n last van, want bijna niemand kende het nog. Nu krijg ik vaak opmerkingen als: “loop je dan ook met een honkbalknuppel rond?” “holbewoners aten echt geen bananenpannekoekjes!” en “dan eet je zeker bergen met vlees?”. Erg jammer, maar ik trek me er niks van aan en leg in één zinnetje uit dat het om puur eten gaat. En wie weet, zet je hen er ook mee aan het denken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.