de bulletproof roadmap

30 dagen Bulletproof challenge!

Op 1 juni begin ik aan de 30 dagen Bulletproof challenge. Ik ga bulletproof eten, bulletproof koffie drinken, testen op welke voedingsstoffen ik reageer en me verder verdiepen in voeding en voedingsstoffen. Daarnaast wil ik het liefst ook focussen op het verbeteren van mijn slaap en concentratie, maar eerst: focus 1: eten! 

Maar eh, bulletproof eten, wat is dat nou eigenlijk? Het is een soort van Paleo 2.0: de basis van de maaltijden is hetzelfde, maar het onderscheid is anders.

Het verschil tussen paleo en bulletproof

Bij de paleo lifestyle én bij de bulletproof-lifestyle zijn natuurlijke producten de basis, maar bij Bulletproof is er meer onderscheid tussen de diverse vruchten, groenten, vleessoorten, etc. Het onderscheid, dat is gemaakt door biohacker Dave Asprey, is gebaseerd op de mate waarin een voedingsmiddel ontstekingen in het lichaam veroorzaakt. En die ontstekingen, daar merk je op zich niks van, maar ze uiten zich in de bekende westerse welvaartsziekten als obesitas en suikerziekte, naar het schijnt.

Gezonde vs ‘toxic’ voedingsmiddelen

Asprey heeft een bulletproof-map gemaakt, waarop in een stoplichtschema (je snapt wel wat ik bedoel als je onderstaand plaatje ziet, toch?) staat welke ingredienten bulletproof zijn en welke toxic. En dus ongemerkt ontstekingen veroorzaken. Het is schrikbarend hoeveel producten die in het westerse dieet gebruikt worden in het ‘toxic’-deel geplaatst zijn:

bulletproof healthy toxix schema
Voor een leesbare versie, klik en bekijk de PDF op Bulletproof-site.

Op zich verandert er voor mij niet zoveel, aangezien ik al zo veel mogelijk paleo eet. En wat ook fijn is: alles staat al zo’n beetje in volgorde van wat ik lekker vind! Het enige nadeel vind ik dat tomaten, champignons en aubergine ‘verdachte’ groenten zijn en dat ook banaan (nooo!! doeg, banana pancakes…), mango (!aah!) en andere favoriete vruchten mogelijke ontstekingsveroorzakers zijn.

Bulletproof ontbijt: boterkoffie

Unsplash-bulletproof-800x534-photo-1422433555807-2559a27433bd

Gelukkig zorgt Bulletproof ook voor een fijne ontbijtvervanger: boterkoffie! Dat is hoge kwaliteit koffie, gemixt met grasboter en brain octane olie. Ik hoopte bij mijn eerste kop op een Limitless-ervaring, maar die kwam helaas niet. Wel voelde ik me na een andere kop anders dan anders. Niet persé helderder, maar wel ‘on a roll’. Ik kreeg spontaan zin om burpees te doen (!) en kreeg meer gedaan op een dag. Dit kan echter ook komen door m’n enthousiasme over de koffie die ik na lange tijd eindelijk kon proberen.

Vanaf 1 juni ga ik ook mijn reactie op de koffie documenteren. Herinner me er vooral aan, want ik ben nog niet Limitless en dus nog wel vergeetachtig! 😉

Voedselgevoeligheid testen – met de iPhone!

Een goede manier om te checken of je gevoelig bent voor een voedingsmiddel, is het meten van je hartslag. Wat hartslag met gevoeligheid voor voedingsmiddelen te maken heeft? Het schijnt dat je hartslag flink verhoogt (met minimaal 16 slagen per minuut meer dan de hartslag waarmee je wakker wordt) als je iets hebt gegeten waar je niet goed tegen kunt. En als je ergens niet goed tegen kunt, betekent dat dat het ontstekingen veroorzaakt, is de theorie. En laat zo’n hartslagmeting nou heel gemakkelijk te doen zijn met met een iPhone! Er zijn diverse apps die je hartslag kunnen meten zonder dat je er een extra apparaatje voor nodig hebt: je legt je vinger voor je lens en flitser en de apps registreren het kleurverschil die elke hartslag veroorzaakt.

Vanaf 1 juni dagelijks

Al langer ben ik van plan om uit te zoeken op welke voeding ik goed reageer en op welke niet, maar ik wist écht niet waar te beginnen. Nu dus wel! Vanaf 1 juni meet ik een maand lang elke dag mijn hartslag rond alles wat ik eet. Ik heb het al een paar dagen geprobeerd, het is een hele klus: voordat je start met eten moet je de hartslag meten, vervolgens moet je aangeven wanneer je je eten op hebt en daarna moet je drie keer om het half uur je hartslag meten. In ruststand, en dat bleek nog best lastig te zijn aangezien ik regelmatig wandel en fiets. Ik ben dan ook regelmatig vergeten om vooraf mijn hartslag te meten, oeps!

FoodDetective

Ik gebruik nu de gratis app FoodDetective van Bulletproof. Op zich een fijne app, maar het duurt even voordat je doorhebt hoe je je vinger precies moet houden. Een hartslagmeter gebruiken kan ook, maar helaas werkt de app niet met mijn Wahoo-band.

Verdiepen in voedingsstoffen

Los van Paleo en Bulletproof, heb ik onlangs verschillende inzichten opgedaan wat betreft voeding en supplementen. Wat ik vooral interessant vind, is de balans tussen omega-3 en omega-6. Het schijnt dat de verhouding 1:1 tot 1:5 een goede balans is, maar dat de gemiddelde westerling een balans heeft van 1:17. Veel te veel omega 6, waardoor de vetzuurbalans verstoort en er ontstekingen ontstaan. En omega-6, dat zit dan ook weer veel in de ‘toxic’ producten in het Bulletproof-schema. Hierover later meer.

Mijn Bulletproof-schema

Mand met bulletproof food

Week 1 en 2: maandag 1 tot en met zondag 14 juni
Alleen datgene eten wat in de groene bulletproof-zone van eerdergenoemd schema zit.

Week 3 en een deel van week 4: maandag 15 tot en met vrijdag 26 juni
Experimenteren met suspect food en documenteren waarvan mijn hartslag omhoog gaat.

Zaterdag 27 juni
Festival De Beschaving! Eten wat er te eten is en volgens schema mijn hartslag meten – zo lang mijn batterij het volhoudt althans.

Zondag 28 juni
Grote kans dat ik me al belabberd voel door de falafel en friet die ik gisteren waarschijnlijk heb gegeten, daar kan nog wel wat bij: pizza! De laatste keer dat ik een pizza at als avondeten, voelde ik mijn hart bonken, kon ik niet slapen en was ik de volgende dagen een vaatdoekje. Maar pizza is zo lekker, dus ik wil het in naam van de ‘wetenschap’ weer proberen en zien wat het doet met mijn hartslag.

Maandag 29 juni en dinsdag 30 juni
Hersteldagen, weer volledig aan het bulletproof-food en tijd voor reflectie en conclusie.

Nog 1 week

Tot het 1 juni is heb ik nog de tijd om me mentaal en praktisch voor de bereiden. Heb ik genoeg bakjes om mijn eten in mee te nemen? En wat kan ik meenemen naar mijn werkplek zonder dat het gekoeld hoeft te worden? Wat kan ik eten als ik tussendoor trek heb? Eigenlijk alle vragen die ik ook had toen ik startte met paleo, maar die nu al routine zijn geworden. Dus het komt helemaal goed.

Hoe dan ook: wish me luck!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.