Waarom carnivoor zo goed werkt tegen (mijn) darmproblemen + een kijktip!

De aanleiding van deze blogpost: Kelly Hogan interviewde Dr. Natasha Campbell-McBride, auteur van het boek GAPS-diet. Dankzij dat boek ervoer ik begin 2017 voor het eerst in jáááren hoe het was om geen geïrriteerde darmen te hebben. Geen opgeblazen buik en buikpijn meer. Maar wel een betere stoelgang en een stabielere energie. Feest! helaas duurde dat niet erg lang, inmiddels weet ik waarom… 

Eerst kort iets over GAPS. Meer lees je onderaan deze blog. Het GAPS-protocol is een soort herintroductiedieet. Dus je elimineert heel veel voedingsmiddelen die je darmen misschien irriteren. De eerste week of weken eet je zelfgemaakte vleesbouillon met vlees. Later voeg je rauw eigeel toe, en gefermenteerde vis. Weer later gefermenteerde groenten en nog weer later zachtgekookte groenten. 

Achteraf gezien is het moment dat ik groenten toevoegde voor mij het einde van het feest. Hoe dan?

Darmklachten door planten 

Als kind waren mijn darmen al niet top. Daar gooide ik een jaar of 30 het standaard westerse dieet bovenop. Waarvan de laatste 7 jaar vegetarisch met een aantal veganistische weken tussendoor. En het westerse dieet bestaat al voor het grootste deel uit plantaardige producten.

Dit bleek voor mij een recept voor darmklachten, vermoeidheid en brain fog. En voor andere mensen auto-immuunziekten, mentale klachten, artritis en meer. In deze video legt Dr. Natasha uit hoe dat kan. 

Kelly Hogan op Instagram (volgen! ze is zo leuk!)

De nuggets uit de video

Hieronder de nuggets (pun intended 😉 ) uit deze video die aansluiten bij mijn ervaring:

Dierlijk vs plantaardig

  • Dierlijke proteïnes en vetten zijn de bouwstenen voor onze botten, organen, spieren en de rest van het lijf. (Dat naast 70% water bestaat uit 50% vet en 50% proteïne).
  • Planten kunnen we niet verteren. Alleen microben kunnen dat. Om specifiek te zijn: de microben in de magen van herkauwers. In onze magen leven geen microben, omdat het daar te zuur is.
  • De vetten en proteïne in planten zijn niet geschikt voor mensen. Wij kunnen ze niet omzetten in de dierlijke vetten en proteïnen waaruit wij bestaan.
  • Als we te lang geen of te weinig dierlijke producten eten, haalt ons lijf haar voeding uiteindelijk uit datzelfde lijf. Uit vet, spieren en organen, inclusief je hersenen.
Photo by Lidye on Unsplash

Granen / gluten

  • Níemand kan gluten verteren en het richt bij iedereen schade aan. Ook als iemand er geen last van heeft na het te eten. 
  • Daarbij komt dat granen vlak voordat ze geoogst worden, bespoten worden met een bestrijdingsmiddel. Vooral glyfosaat. Die stof is schadelijk voor onze darmen. En van die granen worden producten gemaakt zoals brood, pasta en ontbijtgranen. 
    (Note: iemand die weet of dit ook geldt voor graanproducten op de Nederlandse markt?)

Onze darmbacteriën

  • Door onze westerse manier van eten en leven zijn de darmbacteriën uit balans en eten vooral de slechte bacteriën van de voeding die je eet, zoals zetmeel, vezels en prebiotica. En niet de goede bacteriën. Om die slechte bacteriën uit te hongeren, moet je langere tijd alle planten uit je dieet verwijderen en alleen dierlijke producten eten.
  • Ook chemische producten gebruiken op de huid is slecht voor een gebalanceerde darmflora. De huid is het grootste orgaan en is geen barrière tussen ons lijf en de buitenwereld, maar is meer een spons. Het neemt alles wat je erop smeert of spuit op. En dat kan dus gevolgen hebben voor de darmen.
Photo by Damir Spanic on Unsplash

Terugblik op de afgelopen 37 jaar

Nu ik met deze kennis terug kijk op de afgelopen 37 jaar, vind ik het geen wonder dat ik me in 2013 zo verrot voelde. Ik ben heel blij dat ik toen de stap heb genomen om mijn voeding aan te passen. Dat ik 7 jaar lang met heel veel trial en error heb doorgezet en geëxperimenteerd. Dat ik via Facebookgroepen en podcasts leerde over het GAPS-dieet, keto en uiteindelijk carnivoor. En over natuurlijke verzorgingsproducten.

Lees ook:
En nu is het klaar! (2017)
De oorzaak van mijn vermoeidheid (2017)
Granenvrij/Paleo – de eerste 3 (afkick)dagen (2013)

Hoe gaat ‘ie nu?

Ik ben er nog niet, maar ik voel me beter dan ooit. Althans, beter dan ooit in mijn volwassen leven.

  • de vreselijke brainfog is weg.
  • mijn buik puilt niet meer over mijn broek (oké een beetje. Ik ben wat aangekomen doordat ik de verleiding van chocolade niet kon weerstaan 😉 . Maar zo erg als eerder is het niet, want mijn darmen zijn niet meer opgeblazen!)
  • nauwelijks nog buikpijn
  • betere stoelgang (TMI: en veel minder kosten aan wc-papier)
  • ik voel me een stuk vrolijker
  • veel minder / bijna geen last van gas
  • mijn energieniveau is hoger en stabieler

En nee, mijn huisartsen konden me niet helpen. Eén van hen gaf zelfs toe dat ze niet zijn opgeleid voor chronische darmklachten. En dat ik beter in het ‘alternatieve’ circuit kon kijken. Dank aan die vrouw! 

Moet iedereen carnivoor worden? 

Nope! Of wil ik je overhalen om niet meer vegetariër of vegan te zijn? Zeker niet. Als je je goed voelt bij wat je doet, good for you! Iedereen is anders. En hoewel ik heb ervaren dat de info van Dr. Natasha voor mij klopt, wil ik jouw ervaring niet tenietdoen. Fijn dat je bewust bezig bent en weet wat voor jou werkt!

Wat ik wel wil, is met mijn verhaal een ander geluid laten horen. Plantaardig eten lijkt de norm te worden, maar zoals je hierboven leest, is het echt niet goed voor iedereen.

En ik wil je meegeven dat als je auto-immuunklachten of andere fysieke of mentale uitdagingen hebt, er een manier is om dat zelf te verbeteren. Met voeding, in plaats van medicijnen met bijwerkingen.

Carnivoor eten gaat zo in tegen de standaard en tegen wat we altijd geleerd hebben, dat je er niet zomaar aan begint. Ik niet in elk geval. Ik had informatie nodig zoals de informatie in deze video. Verhalen van mensen zoals dit verhaal van mij. En nu: paying it forward!   

GAPS

GAPS staat voor Gut and Psychology Syndrome. Het is een natuurlijke behandeling voor allerlei fysieke en mentale klachten, zoals add, depressie, allergieën, darmproblemen, artritis en meer. Dr. Natasha Campbell McBride ontwikkelde deze behandeling na jarenlange ervaring in haar praktijk en een hoop onderzoek. Met deze behandeling heeft ze ontelbaar veel mensen geholpen om hun gezondheid weer op orde te krijgen. In haar praktijk, via haar boek en gecertificeerde GAPS-behandelaars over de hele wereld. 

Haar boeken zijn te koop via bol.com:

Het eerste GAPS-boek:

Een natuurlijke behandeling voor autisme, dyslexie, depressie, dyspraxie, add, adhd, schizofrenie:

Het tweede GAPS-boek (Engelstalig):

A natural treatment for allergies, autoimmune illness, arthritis, gut problems, fatigue, hormonal problems, neurological disease and more.
In dit boek staat het GAPS-protocol met de carnivoor-aanpak.

Natasha’s andere boek: Vegetarianism explained (Engelstalig):

“Dr Campbell-McBride gives a full scientific description of how animal and plant foods are digested and used by the human body. This information will give the reader a good understanding on how to feed their body to achieve optimal health and vitality.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.