Een maandje Bulletproof: hoe ging dat?

In juni deed ik een 30-dagen Bulletproof challenge. Na de vier weken die ik het volhield, waren mijn mini-lovehandles iets gekrompen, kon ik geen broccoli en avocado’s(!) meer zien en was ik vooral heel blij dat ik weer wat niet-bulletproof maar wel paleo-proof gerechten kon maken en eten. Wel heb ik wat Bulletproof-aspecten meegenomen naar mijn nieuwe upgraded paleo-‘dieet’. 

Het grote verschil tussen Paleo en Bulletproof is dat Bulletproof een stapje verder gaat dan Paleo natuurlijke en onbewerkte voeding is ook bij Bulletproof key, daarnaast is het moment van de dag waarop je een ingrediënt eet belangrijk, net als hoe je ze bereid. Dat leidde tot verschillende aanpassingen in mijn eetgewoontes, de een leuker en handiger dan de ander.

Exit bananas, enter Bulletproof koffie

Vóór Bulletproof at ik elke dag bananenpannenkoekjes als ontbijt. Heerlijk! Het is zelfs zo erg dat ik (oké, met hulp van huisgenoten) in drie maanden tijd een stuk of 200 bananenschillen heb verzameld. Ja, écht! Ik bewaarde ze voor een studente van de kunstacademie hoor, ik heb geen bananenschilverzamelwoede. Maar anyway, volgens Dave Asprey zijn bananen suspect. Omdat ze veel koolhydraten en fructose bevatten hebben ze geen plek in de Bulletproof-lifestyle. Exit bananas, enter Bulletproof koffie. Hmm… hoe lekker ik dat vind, kon je laatst al lezen in mijn ode aan Bulletproof Koffie!

Eigenlijk begon ik al voor deze challenge met Bulletproof koffie, maar gedurende de 30 dagen heb ik de voor mij goede combinaties van ingrediënten gevonden. De eerste weken gebruikte ik nog veel te veel gemalen koffie om een halve liter koffie te zetten. Ik voelde me er niet bepaald goed door en gaf eerst de schuld aan de grote hoeveelheid vetten. Na hulp van Google halveerde ik het aantal scheppen gemalen koffie en ging het al een stuk beter.

Bulletproof coffee

Voor een halve liter water gebruik ik nu 2,5 schep koffie. En een halve liter is genoeg voor twee flinke mokken!

Exit wokken en koken, enter stomen

Dit was echt een struggle voor me. Het duurt zo lang voordat alles klaar is! En daar wil ik niet altijd de tijd voor nemen. Gelukkig ‘mocht’ ik ook de oven gebruiken, maar wel op lage temperatuur. En ik ben fan van de oven: je zet er iets in en hij doet de rest van het werk terwijl ik andere dingen kan doen. Geweldig! Maar alsnog duurde het allemaal wel erg lang.

Exit veel groentensoorten

Mijn go-to-groenten tijdens mijn Bulletproof-periode waren broccoli, bloemkool, paksoi, avocado, wortels en courgette. Dat wordt best saai op een gegeven moment. Kolen passen ook binnen de Bulletproof-lifestyle, maar daar krijg ik buikpijn van, dus die heb ik maar links laten liggen. Blijft ook nog over: venkel (maar ik weet niet wat ik daarmee moet), asperges (duur!) selderij (dat is een van de weinige groenten die ik niet lekker vind), spinazie (maar dat moet dan wel weer gekookt worden?), komkommer, radijs en sla. Dus veel maaltijden bestonden uit gestoomde broccoli en/of paksoi met een salade van komkommer, radijs, avocado en sla. Met een stukje vlees, dat gelukkig wel snel gaar wordt in de oven! En de courgette kan zowel rauw als warm gegeten worden, dus daarvan heb ik ook een hoop in mijn maaltijden verwerkt.

Bulletproof courgette gehakt

Groenten die buiten Bulletproof-groenten vallen die ik voorheen wel at, zijn ui, bietjes, pompoen en de groenten uit de nachtschade-familie: tomaat, paprika, pepers, champignons, aubergine en de ook-niet-paleo-verantwoorde aardappel. Tomaat vind ik superlekker, dus het was wel lastig om die te laten liggen. En de dag na de challenge maakte ik natuurlijk een curry waar tomaat, paprika en pepers in gingen! Nomnom. Na de weken bulletproof merkte ik echter dat ik wat meer last kreeg van mijn buik en nu ben ik aan het uitzoeken of dat misschien aan de nachtschade-familie ligt. Op Paleo Made Simple las ik dat bij haar diverse klachten verdwenen. Nou wil ik al heel lang de nachtschades een paar weken volledig links laten liggen, gewoon om het te proberen, en wie weet verdwijnt er wel iets waarvan ik me helemaal niet realiseer dat het het wel eens door nachtschade’s kan komen! Dus sinds een week laat ik nu de nachtschades staan. Ik ben benieuwd of het me iets oplevert.

Enter grasboter

Grasboter is mijn nieuwe held! Ik zit lang vol van dit gezonde vet en het smaakt naar slagroom. Het is niet alleen ideaal voor Bulletproof koffie, maar ook voor op de asperges, gesmolten als jus-achtige dressing op de broccoli en stiekem ook gewoon als snack!

Streng zijn = snacken

Voor mij was deze versie van Bulletproof nog te streng. De verleiding om te snacken was te groot met zoveel restricties. Ik at in deze vier weken twee keer een pizza (want ja, die salades in de pizzeria zijn ook niet Bulletproof, dus dan kan ik ook wel een pizza nemen toch?), na één van die pizza’s tiramisu (als ik dan toch bezig ben), bij de thee een zeer onverantwoorde mini-chocoladebar (ik ben al zo goed bezig geweest, dit kan wel), een burger met friet (want we hadden een kortingsbon) en een broodje kipfilet (want ik had enorme trek en dat was een van de beste opties op de route naar het station. En de zaak heette Bollo Bollo. Vind ik leuk!). Onlangs las ik een boek dat aansluit bij deze patronen: The Power of Habit. Heel interessant en daarover binnenkort meer!

Exit carbs overdag

Eén van de tips die ik over heb genomen van de Bulletproof-lifestyle, is overdag geen koolhydraten eten, maar ’s avonds voor het slapen gaan een kleine portie. Dat helpt je slapen en geeft je lichaam de energie die het nodig heeft om te herstellen. Voor mij werkt het erg goed! Ik heb overdag veel minder trek in iets lekkers dan voordat ik begon met deze manier van eten, maar dan moet ik wel genóeg eten, a.k.a. lekker veel groenten en eiwitten.

unsplash-blueberries

Exit buik, enter fitheid

Een leuk bijkomend voordeel van Bulletproof is dat ik zeker in het begin wat van mijn buikvet verloor. Nou ben ik echt niet dik, maar al sinds mijn pubertijd wil ik minder buik en meer abs. En eindelijk lukt het! Niet dat ik er als puber veel moeite voor deed, want sporten was stom en cola was lekker, maar het is wel een kick dat het gewoon lukt om wat van mijn babybuikvet te verliezen terwijl ik doe wat ik leuk vind!

De tweede ronde

Ik ga zeker nog een ronde Bulletproof doen. Dan bereid ik meextra goed voor op de dag en de week om te voorkomen dat ik onderweg weer een broodje ga halen, zorg ik dat ik genoeg te eten in huis heb en ben ik minder streng: wokken mag best, als het maar met Bulletproof-verantwoorde ingrediënten is.

Verder ga ik het boek van helemaal doorlezen, want die heb ik vooralsnog alleen nog maar gescand en ik wil het intermitted fasting en proteïn fasting toevoegen. Volgensmij doe ik het intermitted fasting al, maar zonder de afwisseling van een goed geplande koolhydraatdag en een proteïnevrije dag.

Maar eerst staan bananapancakes soms weer op het menu!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.